Povestea Malaxa 1C. Primul vehicul 100% românesc, dezvoltat în 1945 !

0
99


Multă lume crede că Dacia 1100 a fost primul automobil românesc. Realitatea este însă alta. Povestea primului vehicul românesc datează din anii ‘40 atunci când, pe porțile fabricii Malaxa din Reșita, ieșea un automobil foarte interesant, de șase locuri, extrem de fiabil pentru acele vremuri și care s-a vândut excelent. Malaxa 1C a fost un proiect integral românesc care, din păcate, a fost preluat de sovietici și dus, cu tot cu fabrică, în URSS.
În 1945, la sfârșitul războiului, cunoscutul industriaș român Nicolae Malaxa credea că economia românească își va relua boom-ul din perioada interbelică, că americanii vor veni și vor investi în țara noastră.

Avea planuri mari, iar unul ceva mai vechi dar cu potențial în perspectivele creșterii economice postbelice era construcția unui automobil românesc.
Planul era unul deja cristalizat așa că, de la idee la construcția fabricii de automobile Malaxa din Reșița și dezvoltarea primului automobil aveau să treacă numai doi ani.
Proiectului primului automobil românesc era gândit de inginerii de la ASAM şi uzinele Malaxa din Bucureşti, alături de o echipă de ingineri sub egida lui Petre Carp, de la IAR Braşov.
Uzinele Malaxa își propuseseră să producă undeva la nivel de 800 de automobile pe an, un target incredibil pentru acele vremuri, având în vedere condițiile economice grele, de la finalul războiului.
Astfel că, din păcate, planurile de producție au rămas pe hârtie. Uzina a produs în jur de 200 de exemplare asta pentru că, între timp, puterea de la București s-a schimbat, iar sovieticii au pus mâna pe economia românească.
Naționalizarea forțată a industriei românești a dus la închiderea fabricii Malaxa care a fost dezmembrată și transportată în URSS, cu tot cu planurile, documentația și soluțiile tehnice.
Legenda spune că un oficial din URSS, generalului Brejnev, ar fi fost transportat în Sofia cu o Malaxa 1C în acei ani şi ar fi fost atât de impresionat, încât anume el a devenit factorul care a grăbit şi determinat mutarea uzinei la Podgorie, în Urali,, cu ideea ca Malaxa 1C să ajungă a fi produs acolo.
sursa : gadgetreport.ro

Lasă un răspuns